Sv. Bernard iz Clairvauxa |
Bernard je rođen oko 1090. u plemićkoj obitelji u mjestu Fontaines-les-Dijon pokraj grada Dijona u Francuskoj. Imao je petero braće i jednu sestru, a otac Tescelin le Saur bio je gospodar Fontaina i po rodu jedan od najznačajnijih vazala burgundskog vojvode. Bernardova majka Aletha bila je izvanredna žena, divna majka i uzorna kršćanka. |
Sazrijevši u tom mučnom i teškom stanju 1111. povlači se u Châtillon u čemu ga slijede sva braća i neki rođaci (poslije će im se pridružiti i otac Tescelin), a u travnju 1112. s tridesetoricom mladića među kojima su bila i četiri njegova brata, stupa u reformirani samostan Cîteaux. Taj se samostan latinski zove Cistercium, pa otud i ime redovnika: cisterciti. Kasnije će taj samostan postati kolijevka cistercitskog reda, a Bernard njegov najveći i najpoznatiji sin. |
Bernard je bio uključen i u pokret križarskih ratova radi oslobođenja Jeruzalema. Francuski su se vitezovi 1119. u Jeruzalemu ujedinili u jedan duhovni red te su se po svojoj prvoj naseobini na području Salomonovog hrama nazvali templari. Njihovo je Pravilo 1128. potvrdila Sinoda u Troyesu, a poticalo je od sv. Bernarda. |
Marija Magdalena |
Zašto je Marija Magdalena zaštitnica reda? |
Marija Magdalena je zaštitnica našega Reda iz razloga što su žene na čelu s Marijom Magdalenom prve svjedokinje izvornih, temeljnih događaja kršćanstva. Marija Magdalena je bila prva navjestiteljica Isusova uskrsnuća. U Crkvi se časti kao „Apostola apostolorum“, tj. kao apostol nad apostolima, apostol sam, kao što navodi novi liturgijski kalendar, jer je Mariju tako nazivala rana Crkva. Nazivali su je i Nova Eva, sveta Mirofora - Nositeljica pomasti. U evanđeoskim izvještajima imamo tri žene: Prva je bezimena raskajana griješnica. Druga je Marija iz Magdale, koja s ostalim ženama prati Isusa na njegovu napornom putu Galilejom. Ona je svjedokinja smrti, ukopa (Mk 15, 40 s. 47) i uskrsnuća: "Uskrsnuvši rano prvoga dana u tjednu, ukaza se najprije Mariji Magdaleni iz koje bijaše istjerao sedam zloduha." (16, 9) Marija Magdalena ne može zbog toga biti ona grešnica u gradu. Opsjednuće nije posljedica grešnog života. Marija je prozvana Magdalena po Magdali, gradu u to vrijeme poznatom i važnom na prometnici koja povezuje Istok s Egiptom. Hodočasnici i danas posjećuju kuću Marije Magdalene. Tamo je sada samostan sv. Marije Magdalene. Treća bi bila Marija iz Betanije. Pročitajmo jedan dio toga nadahnutoga Palmasova teksta! Hram je u kojem u ovaj čas stojimo slika Kristova groba. On je čak i nešto bolje od slike, on je, tako reći, stvarno jedan drugi Sveti grob. Tu se nalazi mjesto gdje se polaže Gospodinovo tijelo, tu se nalazi sveti stol. Svaki, dakle, onaj što se cijelim srcem žuri prema ovome božanskome grobu, istinskom Božjem prebivalištu, da bi tu sabrana duha i upravljena prema Bogu ustrajao sve do kraja, taj će ne samo na anđeoski način naučiti riječi nadahnutih knjiga, nego će i sam očima duha, da ne kažem i više: očima tijela, bez ikakve prevare promatrati samoga Gospodina. Jer onaj koji očima vjere promatra mistični stol i kruh života pohranjen na njemu, vidi u stvarnosti Božju Riječ, koja je za nas postala tijelo i nastanila se medu nama. A ako se udostoji i primiti ga, ne samo da ga vidi, već i sudjeluje u njegovu bitku, prima ga u svoje srce kao gosta te se ispunja božanskom milošću što dolazi od njega. Isto tako kad je Marija vidjela onoga koga su apostoli željeli vidjeti, zaslužila je viđenje i uživanje onoga koga prema Apostolu i anđeli žele gledati. Po toj kontemplaciji, po tom sudjelovanju u misteriju čovjek se sav pobožanstvenjuje. |
Povijest zaštitnika Reda |
Non Nobis Domine Non Nobis Sed Nomini Tuo Da Gloriam
© OCMTH CROATIA